fbpx

Noua ordine a lucrului de la distanta


Pandemia globala COVID-19, prin mutarea fortei de munca din spatiul de birou in spatiul casnic, a constituit un catalizator pentru schimbarile in materie de securitate cibernetica.
Noua ordine a lucrului de la distanta 1

Se spune ca orice schimbare importanta se realizeaza prin evolutie sau prin revolutie. Desi transformarea digitala este in sine un proces mai degraba evolutiv in comparatie cu perturbarea digitala, ambele au trecut recent prin schimbari semnificative.

Recenta experienta a pandemiei de coronavirus va remodela si redefini modul in care ne conectam si facem afaceri. Urmeaza sa aflam ce se intampla atunci cand evolutia si revolutia se produc in mod simultan. Mai mult decat oricand, avem nevoie de o noua viziune asupra modului in care se va desfasura munca in viitor, asupra capacitatii de recuperare dupa dezastru si a modului in care aceste doua lucruri se leaga intre ele.

Pana la inceputul anului 2020, miscarea constanta catre munca de la distanta arata mai degraba ca o schimbare evolutiva cu implicatii sociale curioase (fara a mai pune la socoteala semnificatia cibernetica ridicata). Insa in mai putin de un trimestru, Covid-19 a provocat mai multe perturbari ale stilului de viata si un haos economic mai mare decat orice recesiune economica sau atac cibernetic. Pur si simplu a redefinit modul in care facem afaceri.

Telemunca, adoptata masiv in ultima perioada, poate servi ca un catalizator al schimbarilor revolutionare in modul in care este proiectata securitatea retelei. Cu curajul si clarviziunea atat de necesare in astfel de momente, schimbarile implicate de adoptarea masiva a telemuncii reprezinta o adevarata trambulina tehnologica.

Un sut primit, un pas inainte.

Depinde de modul de reactie al fiecarei companii la astfel de provocari. In tot haosul pe care il poate produce o situatie de criza, unii reusesc sa se mobilizeze mai bine decat altii. Este vorba de deciziile luate. Astazi companiile au oportunitatea de a alege sa ramana in siguranta, sa fie productive si pastreze legatura si comunicatiile constante. In functie de reactii si de deciziile luate – compania poate face un adevarat salt tehnologic sau poate ramane in urma.

Inainte de perioada pandemiei, organizatii mai avantgardiste aveau deja o paradigma de securitate modificata, fiind adevarate repere, incurajand noi conventii legate de activitatea profesionala in afara biroului, in conditiile in care solutiile de colaborare permiteau deja o buna comunicare intre membrii echipelor, iar securitatea integrata facea ca aceasta sa se desfasoare in conditii optime de siguranta.

Pentru astfel de companii, care in ultimii ani au pus oricum acces pe mobilitate, IoT si 5G, in schimbarea era deja – in mare – functionala, avand fundatia si structurile aproape pregatite pentru o schimbare radicala cum a fost cea impusa de precautiile de distantare.

Pentru companii cu o abordare mai traditionala, pentru care prezenta la birou in intervalul 09-17 era litera de lege, schimbarea nu a fost usoara, dar a consituit o excelenta ocazie de a privi catre viitor – dovada clara ca modelul de lucru nu mai este actualitate, iar asta nu intr-un viitor nedeterminat, ci chiar astazi.

Covid-19 a schimbat statutul securitatii cibernetice, in doar cateva zile, de la aspiratie la necesitate. Iata cateva dintre masurile elementare pe care companiile trebuie sa le ia in considerare in acest moment.

Adoptare telemuncii ca mod de lucru mainstream. Presupune ca procesele de business, inclusiv cele financiare si de HR sa dispuna de tehnologii si practici bazate pe comunicatii securizare si autentificare. Acestea trebuie sa tina cont de contextul cultural in care se implementeaza, asa incat oamenii sa poata comunica eficient, avand certitudinea ca activitatile se desfasoara in siguranta.

Utilizarea inteligenta a bugetelor castigate. Tranferarea fortei de munca din spatiul traditional al biroului in spatiul personal inseamna pentru orice companie o reducere semnificativa a costurilor.  Economia obtinuta provine din reducerea chiriilor, facturi mai mici de energie și alte utilitati, dar si alte cheltuieli administrative. Aceste castiguri pot fi redistribuite inteligent in bugete dedicate tehnologiilor care sa sustina aceasta noua arhitectura a fortei de munca.

Adoptarea unei arhitecturi de securitate optimizate pentru a sustine noua arhitectura de business. Integritatea, confidentialitatea si intimitatea datelor trebuie protejate la nivelul intregii companii ‘distribuite’, incepand cu reteua de baza si terminand cu securitatea cibernetica integrata si automatizata la nivelul intregului perimetru largit.

Constientizarea avantajelor schimbarii si aprecierea noului rol de inovator. Cu cat mai multi angajati lucreaza de la distanta, cu atat amprenta de carbon va fi mai mica. Companiile vor putea aborda noi categori de angajati care pana acum nu aveau disponibilitatea fizica de a se alatura echipei si vor putea creste nivelul de loializare al angajatilor echilibrand raportul dintre obiectivele personale si cele de business.

Aceste schimbari implica investitii in oameni, in procese si arhitecturi de business care vor sustine dezvoltarea viitoare a companiei. Aceste trei componente – oameni, procese si arhitecturi – reprezinta fundatia oricarei schimbari de substanta. Doar ca recenta experienta pandemica ne-a aratat ca viitorul nu este maine, ci chiar astazi.

Extras din articolul publicat pe cnbc.com, semnat de Phil Quade, CISO in cadrul Fortinet si membru al Consiliului Tehnologic Executive CNBC.

Fortinet
Fortinet

Premiatele sisteme de securitate FortiNet si serviciile de subscriptii asociate acestora protejeaza retelele a peste 270.000 de clienti din intreaga lumea – incluzand cele mai mari firme de telecomunicatii, furnizori de servicii si companii, indiferent de marimea acestora. Fortinet a fost ... Citeşte mai mult »

Vedeti de asemenea

Cautati informatii